SANATIN DEZAVANTAJLI YETİŞKİNLERDE ANAHTAR VE YUMUŞAK BECERİLERİN GELİŞTİRİLMESİNİN BİR ARACI OLARAK KULLANILMASI PROJESİ (PROSKİLLS) (2009 – 2011)
Projenin Türü/Tipi: Grundtvig Öğrenme Ortaklıkları Projesi
Projenin Konusu:
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (Ulusal Ajans) tarafından 2009 yılında yapılan Grundtvig Öğrenme Ortaklıkları projeleri teklif çağrısı döneminde okulumuz tarafından yapılan başvuru, yüzlerce proje arasından seçilerek kabul edilmiş ve aynı yıl söz konusu proje başlamıştır. Okulumuz adına gerçekleştirilen ilk öğrenme ortaklığı projesi olma özelliği de taşıyan bu projedeki tüm faaliyetler 2011 yılı eylül ayı sonunda tamamlanarak sona ermiştir.
Projenin ortak kurumları TECNOPRAS S.A.S. (İtalya, Paso Corese, Lazio, Koordinatör), SISLI ENDÜSTRI MESLEK LISESI (Türkiye, İstanbul), UNIVERSITY OF SIAULIAI (Litvanya, Siauliai), EKPAIDEFTIRIA KALOSKAMI S.A. (Yunanistan, Keratsini), FEDERACION PROGRESISTA DE ASOCIACIONES DE MUJERES Y CONSUMIDORES DE GUADALAJARA (İspanya, Guadalajara, Castilla-La Mancha), AIDLEARN, HUMAN RESOURCES CONSULTING (Portekiz, Lisbon)'dır.
Proskills projesinin temel hedefi, ortaklar tarafından sanat ve sanat terapisine (müzik, resim, film, drama gibi) dayalı, yaratıcı ve aktif öğrenme/eğitim metotları uygulanarak bir çerçeve model oluşturulmasını sağlamaktır. Bu model ile sosyal yönden dezavantajlı yetişkinlerin yaratıcı, ileriye yönelik davranabilen, öğrenmeyi öğrenme kabiliyetine sahip, kendi kendilerini geliştirebilen insanlar olabilmelerini sağlamak istenmektedir. Diğer bir değişle hedef grubun kendi kendini idare edebilmesi, girişkenlik, yaratıcılık, yenilenme kapasitesi, kişisel gelişim ve problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Böylece yararlanıcıların kendi özel ve profesyonel hayat kalitelerini geliştirmeleri, değişik boyutlardaki ilişkilerini zenginleştirmeleri, sosyal hayata katılım ve toplumsal sorumluluklarını yerine getirme seviyelerini yükseltmeleri beklenmektedir. Proje ile bütün bunların dezavantajları dolayısıyla topluma uyumda zorlanan insanların, yeniden çalışmaya başlama, bir iş bulma ya da iş durumlarını iyileştirme gayretlerini arttırma fırsatları yaratan anahtar ve yumuşak becerilerin geliştirilmesi ile başarılabileceği kabul edilmektedir.
Proje başlığında da yer alan olan anahtar ve yumuşak beceriler, insanların değişime ayak uydurmasını mümkün kılan, motivasyona, kendini gerçekleştirmeye, sosyal katılım becerisine ve aktif vatandaşlığa katkıda bulunan genel yeteneklerdir. Dolayısıyla temel olarak proje ile sanatı eğitimde kullanarak Şişli Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi bünyesindeki yetişkin eğitimi faaliyetlerinden yararlanan öğrencilerin anahtar ve yumuşak becerilerinin geliştirilmesine katkıda bulunulması amaçlanmaktadır.
Projenin gerçekleştirilme sürecinde, kabul edilmesi ile birlikte ilk aşamada hazırlık çalışmaları başlamıştır. Öncelikle sanat terapisi yöntemlerine ve Türkiye'de eğitimde sanatın kullanım düzeyine ilişkin literatür taramasına dayalı birer araştırma yapılmıştır. Ardından Türkiye'de eğitimde sanatın kullanım düzeyine ilişkin ankete dayalı bir pilot araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmalar sonrasında okulumuzda yapılacak çalışmada sanat aracı olarak sinemanın kullanılmasına karar verilmiştir. Sinema terapisi ile ilgili gerekli araştırmalar yapılmış, konu hakkında psikologlar ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılmak üzere sosyo-ekonomik düzey anketi, ön-son testler ve uygulama sürecinde kullanılacak formlar geliştirilmiştir. İzlenecek filmler tespit edilerek filmlerin kullanımına ilişkin ön çalışmalar yapılmıştır. Eğitimcilerin eğitimi amacıyla grup içi workshop uygulamaları ve pilot uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 2010 yılı Bienal kapsamında yapılan "Etkileşimli Sanat ve Yaratıcılık" atölyesine katılımları sağlanmıştır.
Proje kapsamında gerçekleştirilen sinema ile eğitim uygulamaları, seçilen filmlerin seyredilmesi ve sonrasında katılımcıların genel olarak film ile ilgili ya da dikkat çeken sahne, karakter veya olaylarla ilgili görüşlerini tartışmalarına dayanmaktadır. Burada amaç, film ile katılımcının kendi yaşantısı arasında benzerlik yakalamasını sağlamaktır. Geliştirilmek istenen beceri hakkında direkt olarak karşılıklı konuşmak yerine filmler üzerinden konuşulmaktadır. Burada kesinlikle katılımcıya bir bilgi dayatılarak verilmemektedir. Öğretmen ufak yönlendirmeler dışında sürece müdahale etmemektedir. Katılımcılar konuşarak, zaman zaman da tartışarak ana fikri ve çıkarımlarını kendileri yaparlar. Böylece katılımcı üzerinde, kendi yaşantısı yolu keşfederek oluşturduğu bilgiler ile kalıcı bir değişimin gerçekleştirilmesine çalışılır.
Uygulama sürecinde birinci yıl uzun metrajlı filmler kullanılmış ve faaliyetler okulumuzda eğitim alan mesleki açık lise ve özimek kursu öğrencilerinden oluşan 13 kişilik bir grup ile sürdürülmüştür. Birinci yıl uygulama faaliyetleri iki ay sürmüştür. İkinci yıl ise, kısa filmler kullanılmış ve faaliyetler okulumuzda eğitim alan ikili mesleki eğitim merkezi öğrencilerinden oluşan 18 kişilik bir grup ile sürdürülmüştür. Ayrıca öğrenciler ile uygulama faaliyetleri içerisinde bir kısa film çekilmiştir. Bu filmin çekilmesinde 3 öğretmen ve 10 kadar öğrencimiz görev almıştır. İkinci yıl faaliyetleri ise iki ay iki hafta süresince devam etmiştir.
Gerçekleştirilen ön-son testler ve alınan öğrenci görüşlerine göre gerçekleştirilen faaliyetler katılımcılarca olumlu karşılanmış ve faydalı değişimler sağlanmıştır. Bu türden uygulamaların sadece yetişkin öğrencilerimiz için değil, örgün eğitimde de kullanılabileceği görülmüştür.
Proje kapsamında yapılan toplantılara katılım amacıyla 2009 yılında Atina'ya, 2010 yılında da Portekiz ve Litvanya'ya ziyaretler gerçekleştirilmiştir. Litvanya ziyaretine okulumuzun 4 yetişkin öğrencisi de katılmıştır. Ekim 2010 tarihinde ise tüm kurumların yetkilileri okulumuzda ağırlanmıştır. Sonrasında 2011 yılı Mart ayında İspanya ve Haziran ayında da İtalya'da yapılacak proje toplantılarına katılım sağlanmıştır. Tüm yurt dışı faaliyetlerine okulumuzdan dördü öğrenci, altısı eğitimci olan katılımcılar tarafından toplam on yedi hareketlilik gerçekleştirilmiştir. Bu toplantılarda projenin yerel faaliyetleri ortaklara sunulmuş, görüşleri alınmış ve ortakların faaliyetleri değerlendirilmiştir.
Genel olarak proje sonuçları değerlendirildiğinde, gerçekleştirilen yerel faaliyetler ile okulumuzdaki yetişkin eğitimi faaliyetleri açısından önemli kazanımlar elde edildiği söylenebilir. Proje ile yetişkin eğitiminde sanatın kullanımının etkinliği ve gerekliliği ortaya koyulmuştur. Faaliyetler, katılımcı yetişkin öğrencilerde olumlu etkiler bırakmıştır. Projede yer alan öğretmenler açısından da sanatın eğitimde kullanımı yönünden bir farkındalık ve deneyim kazanılmıştır. Gerçekleştirilen hareketlilik faaliyetleri ile yurt dışındaki yetişkin eğitimi faaliyetleri yürüten kurumlarla ilişkiler kurularak fikir alış verişlerinde bulunulmuştur. Okulumuzda eğitim alan öğrencilerin yurt dışı hareketliliği sağlanarak Avrupalılık bilinci oluşturulmaya çalışılmıştır. Son dönemine girmekte olan projemizin bitişinin artından bu tür projelere önümüzdeki yıllarda da başvurularak devamlılığı sağlanmaya çalışılacaktır.
Projenin Amaçları:
Proje amaçlarını genel olarak sıralamak gerekirse,
Hedef grup açısından;
- Hedef kitlenin proaktif davranışları, yaratıcılıkları ve yumuşak becerilerini geliştirmek
- Hedef kitlenin kendini geliştirme ve değiştirme yeteneğini geliştirme ile hayat standartlarını yükseltme yollarını göstermek
- Dezavantajlı insanlar arasında hayat boyu öğrenme eğitimlerinin yaygınlaştırılması
- Farklı ülkelere öğrenici hareketliliği sağlayarak eğitimde Avrupalılık boyutuna aktif katılım sağlamak
- Öğrenici merkezli bir eğitim gerçekleştirilerek motivasyonu arttırmak ve eğitim sürecine sorumluluk almalarını sağlamak
Ortak kurumlar ve çalışanları açsından;
- Sosyal yönden dezavantajlı insanların kişisel gelişimleri ve yumuşak becerilerini geliştirmek için eğitimde sanat ve sanat terapisi uygulamaların, programların ve metotların uluslar arası değişimini sağlamak
- Çalışanlarının uluslararası dolaşımının sağlanması ile mesleki yeterliliklerinin artması, eğitimsel diyalogların kurulması
- Uluslar arası eğitimsel ağlarının gelişmesi
- Dezavantajlı yetişkinlerin eğitiminde kullanılabilecek ürünlerin ortaya koyulması (web sitesi, manueller gibi..)
Proje Web Sitesi: http://www.proskills.org
Proje Başlangıç Tarihi: 01.08.2009
Proje Bitiş Tarihi: 31.07.2011
Proje Kapsamında Yurt Dışına yapılan ziyaretler ve tarihleri
Atina (Yunanistan)
Giriş Tarihi: 17.10.2009
Dönüş Tarihi: 20.10.2009
Lizbon (Portekiz)
Giriş Tarihi: 09.02.2010
Dönüş Tarihi: 14.02.2010
Siauliai (Litvanya)
Giriş Tarihi: 07.07.2010
Dönüş Tarihi: 11.07.2010
İstanbul (Türkiye): (Ev Sahibi Şişli TEML)
Giriş Tarihi: 20.10.2010
Dönüş Tarihi: 25.10.2010
Guadalajara (İspanya)
Giriş Tarihi: 23.03.2011
Dönüş Tarihi: 28.03.2011
Roma (İtalya)
Giriş Tarihi: 25.06.2011
Dönüş Tarihi: 29.06.2011
Proje Temas Kişisi
Adı Soyadı: Turan Tolga Vuranok
E-posta Adresi: vuranok@gmail.com
Projenin Ortakları:
Yurt İçi Ortaklar: Şişli Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi
Yurt Dışı Ortaklar:
Ekpaideftiria Kaloskami S.A. (Yunanistan)
Tecnopras s.a.s. (İtalya)
Fepamuc (İspanya)
Aidlearn Lda. (Portekiz)
Siauliai University (Litvanya)
Sosyal Ortaklar: Yok
Projenin Uygulandığı Ülkeler/Şehirler
Keratsini (Athens) /Yunanistan
Passo Corese (Rome) /İtalya
Guadalajara / İspanya
Lisbon / Portekiz
Siauliai / Litvanya
İstanbul / Türkiye
Adres:
Merkez Mah. Darülaceze Cd. No 2, 34381, Şişli / İSTANBUL
Telefon
+90 212 222 65 45