SOSYAL YÖNDEN DEZAVANTAJLI GRUPLARDA GÖNÜLLÜLÜĞÜ GÜÇLENDİRME PROJESİ (2011-2013)
Empowering Volunteering in Socially Disadvantaged Groups of Adults Learning (EVALT)
Proje Türü: Grundtvig Öğrenme Ortaklıkları
Proje No: 2011-1-PT1-GRU06-08544 4
EVALT projesi ile sosyal yönden dezavantajlı yetişkinlere yönelik gönüllülük temelli çalışmalar yürütmek isteyen yetişkinlerin etkinliklerini ve liderlik özelliklerini geliştirmek ve gönüllülerin tiyatro, dans, müzik, sinema gibi sanatlar ile bu sanat dalları kullanılarak gerçekleştirilen sanat terapisine dayalı metotlar ve yaratıcılık alanındaki yeterliliklerine katkı sağlamak amaçlanmaktadır.
Bu projeye dahil olan kurumların bir araya getirilmesi ile ortakların geçmiş proje ve faaliyetlerden elde ettikleri bilgi ve deneyimleri birbirlerine transfer edilmesi sağlanacaktır. Aynı zamanda Evalt projesi sayesinde ortak ülkelerdeki gönüllüler farklı Avrupa ülkelerinin gerçek koşulları ile ilişkilendirilmiş teknik ve yöntemsel konularda deneyimler kazanmasını sağlayacak hareketlilik faaliyetleri de gerçekleştirmiş olacaklardır.
Proje İçeriği:
Yaratıcı uyarıcılar, insanoğlunun her gelişim aşamasında sosyalizasyonu için gereklidir. Sanatsal yaratım, kişisel gelişimin, sosyokültürel kimliğin ve medeniyetinin gelişimi ile yakından ilişkilidir. Bu sebeple sanat eğitiminin yöntemsel süreci sadece sanatçı yetiştirmek amacıyla değil eğitim içinde çocukların, gençlerin ve çok farklı meslek grubundaki yetişkinlerin sosyal ve duygusal yönlerinin, yaratıcılıklarının ve kişiler arası ilişkilerinin gelişimini sağlayacak temel bir araç olarak kullanılabilir.
Evalt projesinde faaliyetler, dezavantajlı gruplar ile çalışan eğitim merkezlerinin çalışmalarında yapısal bir müdahalenin gerçekleştirilmesi gerektiğini ortaya koyan çeşitli göstergeler ile tiyatro, sinema, müzik gibi sanatlara dayalı yöntemler yolu ile yaygın ve informal eğitimin yönetilmesi ve desteklenmesi fikri üzerine kurulmuştur.
Sosyal dışlanma riski altında olan toplumsal gruplarla çalışan kurumlar için çok önemli bir kaynak olan gönüllülük programlarının önemi düşünüldüğünde Evalt projesi ile sanatı yürüttüğü faaliyetlerde etkin olarak kullanabilecek uzmanlığa erişmiş, bu konuda liderlik becerileri gelişmiş gönüllülerin yetiştirilmesi amaçlamaktadır.
Ortaklık Yapısı:
Proje boyunca her ortak kendi çalışma alanına uygun olarak belirlediği hedef grubu ile sanat içeren faaliyetler yürütecektir. Ortaklar arası iletişim internet teknolojilerinden faydalanılarak sürekli olarak devam edecektir. Buna karşılık yapılacak yüz yüze toplantılarda kazanılan deneyimler ve iyi örnekler paylaşılarak karşılıklı olarak sürecin iyileştirilmesine katkıda bulunulacaktır.
Uygulama Süreci:
Uygulama sürecinde yapılacak çalışmalar yerel ve uluslararası alanda sürdürülecektir. Yerel olarak okulumuzda gönüllülüğün desteklenmesi amacıyla konferans ve seminerlere katılım sağlanacak ve öğrencilerde gönüllülüğe ilişkin farkındalığın arttırılmasına yönelik sanat yolu ile faaliyetler yürütülecektir. Uluslararası anlamda ise, tüm ortaklar tüm ortak üyelerden gelecek gönüllülere yönelik olarak belirlenen sanat dallarını kullanarak atölye çalışmaları düzenleyecektir. Tüm süreç kamera ile kaydedilerek görsel bir proje cdsi oluşturulacaktır. Ayrıca kullanılan metodolojiyi ortaya koyan bir rehber kitapçık hazırlanacaktır. Tüm uygulama süreci boyunca yaygınlaştırma ve değerlendirme faaliyetleri yürütülecektir. Proje ile en az 8 öğretmen ile 4 öğrencinin yurtdışı hareketliliği sağlanacaktır.
Uygulama Sürecinde Ekim 2012 Tarihi İtibariyle Yapılanlar
2011 yılı Kasım ayı sonu itibariyle projede yer alan öğretmenlerle projenin yürütülmesine ilişkin bir toplantı yapılmıştır. Eğitimcilerin eğitimi kapsamında Kocaeli üniversitesince yürütülen 19. Çağdaş drama kongresindeki atölye çalışmalarına 3 öğretmenimizin katılımı sağlanmıştır. Çeşitli gönüllük kuruluşları ile projeye desteklerini alabilmek için irtibat sağlanmıştır. Projenin basın yolu ile duyurulması için gerekli temaslar sağlanmıştır. Okulumuz web sitesi için tanıtım yazısı hazırlanmıştır. Ayrıca okulumuzda sürdürülecek eğitim içeren faaliyetlerin ve atölye çalışmalarının hazırlık çalışmaları gerçekleştirilmiştir.
İlk aşamada Portekiz'de 22-26 Kasım 2011 tarihleri arasında okulumuzun 3 öğretmeninin katılımıyla başlangıç toplantısı gerçekleştirilmiştir. Sonrasında İstanbul'da 29 Şubat – 4 Mart 2012 tarihleri arasında "Kısa filmler ve kısa film çekimi" adı altında kısa filmlerin ve kısa film çekim sürecinin gönüllülük faaliyetlerinde eğitimsel anlamda kullanımına ilişkin bir atölye uygulaması gerçekleştirilmiştir. Okulumuzca organize edilen atölye kapsamında proje ortaklarından gelen gönüllülerle birlikte iki kısa film çekilmiştir. Atölye sürecinde öncelikle kısa filmler izlenerek ilgili tema üzerinden tartışmalar gerçekleştirmiştir. Daha sonra kısa film çekim süreci ile ilgili teknik bilgiler verilmiş ve film çekimine geçilmiştir. Çalışma filmin temasının bulunması, senaryonun yazılması, kameramanın, oyuncuların ve yönetmenin belirlenmesi, film çekimi, montaj gibi aşamaların gerçekleştirmesi gerektirmektedir. Bu aşamalar katılımcıların iş birliği içinde, grup çalışması yürütmesine sebep olurken liderlik, yaratıcılık gibi kavramların ön plana çıkmasını sağlamaktadır.
06-10 Haziran 2012 tarihleri arasında 4 öğretmen ve 4 gönüllü öğrencimizin katılımıyla "Decopage" atölyesi faaliyetine katılım sağlanmıştır. Decopage, tahta üzerine (resim çerçevesi veya benzeri bir materyal üzerine), boya yapılıp verniklendikten sonra görsel yönden hoş görünen şekilli peçete, püskül, deniz kabuğu gibi malzemelerle kişilerin yaratıcılıklarını kullanarak çeşitli kompozisyonlar oluşturmaları düşüncesine dayanan bir sanat faaliyetidir. Gruplar halinde sürdürülen faaliyetlerde katılımcıların buldukları bir fikri, sabırla ve dikkatle, ilgili malzemeleri kullanarak uygulamaları beklenmektedir. Aynı zamanda insanı rahatlatan ve eğlenceli bir faaliyet olan "decopage" sonrasında yapılan faaliyetin sonucu olarak üretilen ürün somut bir şekilde elde edilebilmektedir. Boya, fırça ve vernik gibi malzemeler grupça paylaşılmakta, yardımlaşmayı da içeren faaliyetler bir grup çalışmasını gerektirmektedir.
03-07 Ekim 2012 tarihleri arasında 3 öğretmenin katılımıyla İtalya'da yaratıcı drama ve yelkencilik atölyesi gerçekleştirilmiştir. Bu atölyede ise yelkenciliğin drama ile öğrenilmesi sağlanarak dramanın eğitimde kullanımı örneklenmiştir. Çalışma boyunca çeşitli metaforlar yolu ile yaşam ile yelkencilik arasında ilişki kurulmuş ve çeşitli konularda farkındalıklar yaratılmaya çalışılmıştır.
Proje faaliyetleri 6-10 Mayıs tarihleri arasında İspanya'da gerçekleştirilecek İspanyol ve Portekizli ortakların organize edecekleri atölyelerle sona erecektir.
AYRINTILAR
Proje Web Sitesi: http://www.evalt.eu
Proje Başlangıç Tarihi: 01.08.2011
Proje Bitiş Tarihi: 31.07.2013
Projede Görevli Öğretmenlerimiz
Turan Tolga Vuranok (Temas Kişisi - vuranok@gmail.com)
Mustafa Özcan
Güven Turan
Murat Adnan Tamer
Ahmet Tiryaki
Hasan Bilgin
Projenin Ortakları:
Şişli Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi (Türkiye), Tecnopras s.a.s. (İtalya) Fepamuc (İspanya), Contempla Trilhos (Portekiz) – Koordinatör, Siauliai University (Litvanya)
Projenin Uygulandığı Ülkeler/Şehirler
İstanbul / Türkiye
Passo Corese (Rome) /İtalya
Guadalajara / İspanya
Lisbon / Portekiz
Siauliai / Litvanya
Adres:
Merkez Mah. Darülaceze Cd. No 2, 34381, Şişli / İSTANBUL
Telefon
+90 212 222 65 45